Ma reggel lettem figyelmes arra, hogy az Index.hu-n is megjelent egy cikk a hazai elektronikus cégeljárásról. A nemrég tapasztaltakkal teljesen megegyezik a véleményem, csak a cikkből valahogy kifelejtették mélyebbre hatóan nézni a ma alkalmazott rendszerüket.
Amit a cégbíróság és az ügyvédek használnak E-szignó nevű program kész katasztrófa, és lehet hogy eléggé kevés ismeretem van, de azt megtudom állapítani, hogy ezen valaki rendesen kaszál, mert ez a program a piac többi résztvevőjét egyértelműen kizárja, és ellehetetleníti a munkavégzést.
Magát a kliens program lényegét sem értem, hogy miért van rá szükség, és miért úgy működik ahogy működik. Betöltesz valami doksit, a kulccsal "eltitkosítja", és ellátja valamilyen időbélyeggel, azonosítókkal és egyéb adatokkal. Végeredmény .et3, .es3 fájl, amit csak ez a program tud olvasni. Titkosításnak nem lehet nevezni amit csinál, mert amit én megkaptam fájlokat ügyvédemtől, azokat simán, bármilyen azonosítás nélkül (a program letöltése és telepítése után) meg tudtam nézni.
Egy használható rendszert így tudnék elképzelni:
- Az ügyvéd, a cégbíróság szerverére feltölti a dokumentumot, természetesen saját azonosítójával VPN-en keresztül. Itt azokat a dokumentumokat juttatnák el, tárolnák, amiket papír alapon valamilyen kézjeggyel el kellett látni, mint pl. szkennelt aláírás-mintákat és egyéb olyan dokumentumokat. Ezekről a feltöltött dokumentumokról az ügyvéd visszakapna egy-egy .xml fájlt, amiben a feltöltött fájl(ok)hoz lenne időbélyeg, egyéb szükséges adatok és crc kód. Így a feltöltött fájl csak a mellékelt .xml fájllal együtt lenne hiteles.
- Az egyszerűsített iratmintát például ne MS Word formában kelljen létrehozni, hanem akkor már erre a formára öntött cégbíróság által biztosított webes felületen keresztül. Majd azt nyomtatni, aláírni, ügyfélnek adni, és szkennelve feltölteni.
- Minden egyes változásról csak egy e-mail tájékoztatást adni, és az ügyvédeknek fenntartott interface-en keresztül elérhetővé tenni a kliens program nélkül aláírt, hiteles dokumentumokat.
Így könnyen lehetne egy feldolgozó rendszert készíteni, valódi verseny alakulna ki a piacfelosztás hazájában is. Az egyszerűsített cégbejegyzésnél mindenki egységes formát töltene ki, és egyből a cégbíróság rendszerében is lenne.
Természetesen kicsit merészebbet álmodva, biztonságos csatornánk a cégbíróság egy APEH-os, KSH-s webservice-t meghívva egyből adná is vissza az újonnan bejegyzett cégnek szükséges azonosító számokat emberi beavatkozás nélkül.
Elektronikus és egyszerűsített cégbejegyzést kérve ma kb. 2-4 hét a cégbejegyzés, de természetesen "bejegyzés alatt" státusszal már korábban el lehet kezdeni a tevékenykedést.
Utolsó kommentek